صوت وحی

صوت آنلاین

صوت آنلاین

نصر من الله و فتح قریب...
یا حبیبی یا الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اذیت آری ، ضرر نـــــــــه
#1
لَن يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى .... ﴿١١١﴾ آل عمران
 اهل کتاب هرگز شما را ضررنمی زنند الا اذیت کردن..

وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا ...﴿١٨٦﴾ آل عمران
حتما می شنوید از کسانی که قبل از شما کتاب داده شده (اهل کتاب) و ازکسانیکه به خدا شرک می ورزند اذیت زیاد ، اگر صبرکنید و پرهیزکار باشید( زیانی نمی رسانند ) ...

وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّـهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﴿١٢٠﴾آل عمران
شما مسلمانان اگر صبر کنید و پرهیزکار باشید حیله آنها ( اهل کتاب و مشرکین )به شما ضرر نمی رساند، بی شک خدا به آنچه که آنان انجام می دهند ، بسیار احاطه دارد

...لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ... (105) مائده
ضرر نمی زنند شما را کسانیکه گمراهند، هنگامیکه شما  هدایت یافتید...

نکته : دشمنان اسلام با تبلیغاتهای گسترده و پراکندن شایعات ، شاید بتوانند مومنان را مورد آزار قرار دهند اما اگر آنها صبور و پرهیزکار باشند نمی توانند بر آنها زیانی برسانند
پاسخ
 سپاس شده توسط Avala
#2
(1394/6/13، 01:02 عصر)YARAN10000 نوشته است: لَن يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى .... ﴿١١١﴾ آل عمران
 اهل کتاب هرگز شما را ضررنمی زنند الا اذیت کردن..

وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا ...﴿١٨٦﴾ آل عمران
حتما می شنوید از کسانی که قبل از شما کتاب داده شده (اهل کتاب) و ازکسانیکه به خدا شرک می ورزند اذیت زیاد ، اگر صبرکنید و پرهیزکار باشید( زیانی نمی رسانند ) ...

وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّـهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﴿١٢٠﴾آل عمران
شما مسلمانان اگر صبر کنید و پرهیزکار باشید حیله آنها ( اهل کتاب و مشرکین )به شما ضرر نمی رساند، بی شک خدا به آنچه که آنان انجام می دهند ، بسیار احاطه دارد

...لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ... (105) مائده
ضرر نمی زنند شما را کسانیکه گمراهند، هنگامیکه شما  هدایت یافتید...

نکته : دشمنان اسلام با تبلیغاتهای گسترده و پراکندن شایعات ، شاید بتوانند مومنان را مورد آزار قرار دهند اما اگر آنها صبور و پرهیزکار باشند نمی توانند بر آنها زیانی برسانند


سوال: آیا منظور از ضرر اخروی می باشد؟ و اذیت منظور دنیوی می باشد؟
پاسخ
 سپاس شده توسط Avala
#3
 ضرر هیچگاه شامل مومن نمی شود و آنچه که از سوی دشمن متوجه ی اوست اذیت است
اما شاید سوال شود که ضررهای مادی و جانی ایی که آنها بر مسلمانان وارد می کنند پس چگونه است ؟
شاید ضررهای مادی وجانی که دشمن متوجه مسلمانان می کند طبق آیه قرانی نقص محسوب شود نه ضرر!

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ  (155) بقره
البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بينوايی و بيماری و نقصان در محصول (مال ، جان ، میوه )  می آزماييم و شکيبايان را بشارت ده


این آیه چون بعد از آیه ایی آمده است که خطاب به مومنانی که برادران دینی خود را از دست داده اند ،می باشد نقص هم با داشتن صبر و تکیه بر الله ، جبران خواهد شد اما پریشانی که در قران به صورت ضُرّ  ( ضاد مضموم و راء مشدد)آمده شامل حال حضرت ایوب شده است وآن در زمانی بوده است که طبق آزمایش الهی  او مال و فرزندان و سلامتی خود را از دست داده بود

((رب انی مسنی الضر وانت ارحم الراحمین))،: "پروردگارا! بد حالی و مشکلات به من رو آمرده و تو مهربانترین مهربانان هستی"

یعنی اذیت کردن دشمنان می تواند نقص مال یا اولاد مومنین  را در پی داشته باشد که موجب  پریشانی (ضُرّ)بازماندگان گردد  اما اگر او صبر و نماز را تکیه گاه خود کند تمام نقص و پریشانی برطرف خواهد شد 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(153)بقره
ای کسانی که ايمان آورده ايد ، از صبرو نماز مدد جوييد که خدا با شکيبايان است
پاسخ
 سپاس شده توسط ahesam
#4
(1394/8/6، 10:16 عصر)YARAN10000 نوشته است:  ضرر هیچگاه شامل مومن نمی شود و آنچه که از سوی دشمن متوجه ی اوست اذیت است
اما شاید سوال شود که ضررهای مادی و جانی ایی که آنها بر مسلمانان وارد می کنند پس چگونه است ؟
شاید ضررهای مادی وجانی که دشمن متوجه مسلمانان می کند طبق آیه قرانی نقص محسوب شود نه ضرر!

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ  (155) بقره
البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بينوايی و بيماری و نقصان در محصول (مال ، جان ، میوه )  می آزماييم و شکيبايان را بشارت ده


این آیه چون بعد از آیه ایی آمده است که خطاب به مومنانی که برادران دینی خود را از دست داده اند ،می باشد نقص هم با داشتن صبر و تکیه بر الله ، جبران خواهد شد اما پریشانی که در قران به صورت ضُرّ  ( ضاد مضموم و راء مشدد)آمده شامل حال حضرت ایوب شده است وآن در زمانی بوده است که طبق آزمایش الهی  او مال و فرزندان و سلامتی خود را از دست داده بود

((رب انی مسنی الضر وانت ارحم الراحمین))،: "پروردگارا! بد حالی و مشکلات به من رو آمرده و تو مهربانترین مهربانان هستی"

یعنی اذیت کردن دشمنان می تواند نقص مال یا اولاد مومنین  را در پی داشته باشد که موجب  پریشانی (ضُرّ)بازماندگان گردد  اما اگر او صبر و نماز را تکیه گاه خود کند تمام نقص و پریشانی برطرف خواهد شد 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(153)بقره
ای کسانی که ايمان آورده ايد ، از صبرو نماز مدد جوييد که خدا با شکيبايان است

آنچه من برداشت کردم این است که تعریف الله از ضرر با تعریف ما از ضرر تفاوت دارد. آیا می شود تعریف الله از ضرر را بیان کنید؟ و بیان کنید که چرا این گونه ضرر را تعریف می کند؟
  این عبارت را " نقص هم با داشتن صبر و تکیه بر الله ، جبران خواهد شد " بر چه اساسی بیان کردید؟ از " خدا شکیبایان را بشارت داده " اگر فرض کنیم یک نقص جایگزینی غیر از خود آن شخص یا چیزی که از دست داده شده است ندارد، آیا با صبر خود آن شخص یا چیز به فرد داده می شود؟
پاسخ




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان