صوت وحی

صوت آنلاین

صوت آنلاین

نصر من الله و فتح قریب...
یا حبیبی یا الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حفظ محیط زیست
#1
هنگامیکه خداوند تبارک و تعالی از حضرت موسی سوال کرد که در دست چیست ؟ حضرت موسی  گفت:

قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِي...(18)طه
گفت : آن عصای من است که تکیه می کنم بر آن و برگ می تکان بوسیله آن برای گوسفتدانم


نکته : حضرت موسی از عصای خود برای فرو ریختن برگها استفاده می کرد نه آنکه شاخه های درختان را بشکند
پاسخ
 سپاس شده توسط ahesam ، Avala
#2
درود بر دلهای مجنون
ذکر چند نکته خالی از لطف نیست...

حضرت برای گوسفندان شاخه ایی را نمی شکستند ولی ایا برای مصارف خانگی و انسانی،ایا می توان گفت که حضرت هیچ شاخه ایی را نشکسته اند!؟
پاسخ
 سپاس شده توسط yaran10000
#3
(1395/2/15، 06:03 عصر)Avala نوشته است: درود بر دلهای مجنون
ذکر چند نکته خالی از لطف نیست...

حضرت برای گوسفندان شاخه ایی را نمی شکستند ولی ایا برای مصارف خانگی و انسانی،ایا می توان گفت که حضرت هیچ شاخه ایی را نشکسته اند!؟

خداوند تبارک و تعالی برای انسانها در تمامی ابعاد لوازم زندگی که مایه آرامش باشد فراهم کرده است و بریدن درخت برایبرآوردن نیازهای اساسی انسانی هیچ مانعی ندارد مگر آنکه گزینه ایی دیگری بجای بریدن درخت وجود داشته باشد که  خسارتی در آن نبوده یاصدمه ی آن کمتر از بریدن درخت باشد
الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ ﴿۸۰﴾
او کسی است که قرار داد برای شما از درخت سبز ، آتش را ، پس در آن هنگام شما از آن آتش می افروزید

در تفسیر المیزان چنین آمده :


نخستين تفسيرى كه بسيارى از مفسران پيشين براى آن ذكر كرده اند و معنى ساده و روشنى است كه براى عموم مردم قابل فهم ميباشد اين است كه : در اعصار قديم در ميان عربها اين امر رائج بود كه براى آتش ‍ افروختن از چوب درختان مخصوص بنام ((مرخ )) و ((عفار)) كه در بيابانهاى حجاز ميروئيده استفاده مى كردند.

((مرخ )) (بر وزن چرخ ) و ((عفار)) (بر وزن تبار) دو نوع چوب آتش زنه بود كه اولى را زير قرار ميدادند و دومى را روى آن ميزدند، و مانند سنگ آتشزنه جرقه از آن توليد ميشد، در واقع بجاى كبريت امروز از آن استفاده مى كردند.
قرآن مى گويد: ((آن خدائى كه مى تواند از اين درختان سبز آتش بيرون بفرستد قدرت دارد كه بر مردگان لباس حيات بپوشاند)).
((آب )) و ((آتش )) دو چيز متضاد است ، كسى كه ميتواند آنها را در كنار هم قرار دهد قدرت اين را دارد كه حيات را در كنار مرگ و مرگ را در كنار حيات قرار دهد!
آفرين بر آن هستى آفرين كه ((آتش )) را در دل ((آب )) و ((آب )) را در دل ((آتش )) نگاه مى دارد مسلما براى او پوشانيدن لباس زندگى بر اندام انسانهاى مرده كار مشكلى نيست .
اگر از اين معنى گام فراتر بگذاريم به تفسير دقيقترى ميرسيم و آن اينكه : خاصيت آتش افروزى به وسيله چوب درختان ، منحصر به چوبهاى ((مرخ )) و ((عفار)) نيست ، بلكه اين خاصيت در همه درختان و تمام اجسام عالم وجود دارد (هر چند دو چوب مزبور بر اثر مواد و وضع مخصوصشان آمادگى بيشترى براى
اين كار دارند).
خلاصه اينكه تمام چوبهاى درختان اگر محكم به هم بخورند جرقه مى دهند حتى ((چوب درختان سبز)).
به همين دليل گاه آتشسوزيهاى وسيع و وحشتناكى در دل جنگلها روى ميدهد كه هيچ انسانى عامل آن نبوده ، فقط وزش شديد بادها و طوفانهائى كه شاخه هاى درختان را محكم به هم كوفته است و از ميان آنها جرقهاى در ميان برگهاى خشك افتاده ، سپس وزش باد به آن آتش ‍ دامن زده ، عامل اصلى بوده است .
اين همان جرقه الكتريسته است كه بر اثر اصطكاك و مالش آشكار ميگردد.
اين همان آتشى است كه در دل تمامى ذرات موجودات جهان نهفته است ، و به هنگام اصطكاك و مالش خود را نشان مى دهد، و از شجر اخضر نار مى آفريند!
پاسخ
 سپاس شده توسط ahesam




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان