صوت وحی

صوت آنلاین

صوت آنلاین

نصر من الله و فتح قریب...
یا حبیبی یا الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دنیا ، برزخ ، قیامت و سنجش اعمال
#1
مومنون 99 تا 103 


حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ ﴿٩٩ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَ‌كْتُ ۚ 
تا هنگامیکه یکی از آنان را مرگ فراگرفت گفت پروردگارم برگردان مرا به دنیا (99)شاید انجام دهم عمل صالح را، آنچه که ترک کردم

كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿١٠٠
پاسخ آید:هرگز همانا این فقط سخنی است که او می گوید( فقط حرف است )و از پشت شان (روبرویشان )برزخی استکه تا روز قیامت پاپرجاست(100)

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ‌ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ ﴿١٠١ 
پس هنگامیکه دمیده شود در صور (شیپور)پس هیچ نسبت و خویشاوندی بین آنها وجود ندارد و سوال هم از نسب آنان نمی شود(101)

فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٠٢ 
پس هرکس که سنگین باشد اعمال وزن شده ها آنان رستگارانند(102)

وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُ‌وا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ ﴿١٠٣
وهرکس سبک باشد اعمال وزن شده ها پس آنها کسانی هستند که زیان دیدند خودشان را در جهنم جاویدان هستند(103)


نکته  :اول دنیا  بعد برزخ  و بعد قیامت ( وقوع قیامت هم این جهان را در برمی گیرد و هم جهانی که ارواح مردگان درآن هستند)

نکته دوم : رحم مادر دنیای جنین و دنیابیرون آخرت برای جنین و اکنون دنیای ما  جنین باشد برای دنیای بعد ما ...
پاسخ
 سپاس شده توسط ahesam ، milad
#2
(1394/7/6، 08:07 عصر)YARAN10000 نوشته است: مومنون 99 تا 103 


حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ ﴿٩٩ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَ‌كْتُ ۚ 
تا هنگامیکه یکی از آنان را مرگ فراگرفت گفت پروردگارم برگردان مرا به دنیا (99)شاید انجام دهم عمل صالح را، آنچه که ترک کردم

كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿١٠٠
پاسخ آید:هرگز همانا این فقط سخنی است که او می گوید( فقط حرف است )و از پشت شان (روبرویشان )برزخی استکه تا روز قیامت پاپرجاست(100)

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ‌ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ ﴿١٠١ 
پس هنگامیکه دمیده شود در صور (شیپور)پس هیچ نسبت و خویشاوندی بین آنها وجود ندارد و سوال هم از نسب آنان نمی شود(101)

فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٠٢ 
پس هرکس که سنگین باشد اعمال وزن شده ها آنان رستگارانند(102)

وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُ‌وا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ ﴿١٠٣
وهرکس سبک باشد اعمال وزن شده ها پس آنها کسانی هستند که زیان زدند خودشان را، آنان در جهنم جاویدان هستند(103)


نکته  :اول دنیا  ،،،بعد برزخ  ،،،،و بعد قیامت ( وقوع قیامت هم این جهان را در برمی گیرد و هم جهانی که ارواح مردگان درآن هستند)

نکته دوم : رحم مادر دنیای جنین و دنیابیرون آخرت برای جنین و اکنون دنیای ما  جنین باشد برای دنیای بعد ما ...

بیان گردید که اعمال وزن می شوند، برای هر سنجشی وسیله ای نیاز می باشد، سنجش اعمال با چه چیز یا وسیله ای صورت می گیرد؟ آیا این فقط یک تعبیر می باشد؟ آیا دستورات الهی معیار می باشد؟
پاسخ
 سپاس شده توسط milad
#3
در قرآن شريف و روايات اهل بيت: از ميزان اعمال يعنى وسيله سنجش اعمال انسانها در روز قيامت مكرّراً ياد شده است:

«وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَومِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً».( انبياء / 47).
 «ما ترازوى عدل را در روز قيامت بر پا مى‏كنيم پس به هيچ كس كمترين ستمى نمى‏شود».

 «فَاَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازينُهُ فَهُوَ فى عيشَةٍ راضِيَةٍ وَ اَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازينُهُ فَاُمُّهُ هاوِيَةٌ»( قارعه / 9 – 6).
«امّا كسى كه ترازوى اعمالش سنگين است در يك زندگى خشنود كننده‏ اى خواهد بود امّا كسى كه ترازوهايش سبك است پناهگاهش دوزخ است».

 معلوم است كه «ميزان» هر چيزى بايد مناسب با آن چيز باشد. «ميزان» براى سنجش امور مادّى، ترازوست، «ميزان» براى سنجش علوم، منطق و انديشه است و «ميزان» براى سنجش معنويّات هم فضائل است، بنابراين بايد ميزان در روز قيامت انبياء و اوصياء باشند كه فضائل مجسَّم در ميان آدميان هستند.
 مراد از سبكى و سنگينى اعمال نيز بايد ايمان، خُلقيّات، نيّات، خلوص و تقواى افراد باشد همانگونه كه در روايات متعدّد سبكى و سنگينى به همين مضمون، تفسير شده است.
 بنابراين، كسى كه به دستورات خداوند عمل نمي كند و به اندازه قدرت خويش به همنوعان خود كمك و رسيدگى نمي نمايد و در هوسهاى زودگذر فرو مي ‏رود و در حقيقت عملاً آخرت را فراموش و حتّى تكذيب مي كند، طبيعى است كه با انبياء و اوصياء تناسبى ندارد و اعمال وى در ترازوى روز قيامت، وزنى نخواهد داشت.
منبع : خبرگزاري حوزه
تو را مرور می کنم به تکرار؛


تا خاموشی ام، نشان از فراموشی ام نباشد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط yaran10000




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان